maanantai 24. elokuuta 2015

Vinkkini nappilistan ompeluun

Vinkki 1: Googlaa valmiita ohjeita :)
Itse pohdiskelin näiden kolmen välillä ja päätin valita viimeisen, koska toteutustapa oli tuttu aiemmasta nappilistaompelusta. Ottobren ohjeiden avulla en vaan päässyt toivottuun lopputulokseen. 

Näin
Tai näin
Itse tein näin

Ennen tämän paidan ompelua kokeilin tehdä nappilistaa toiseen työhön ja tähän tein siitä viisastuneena parannuksia.


Vinkki 2: Kun ompelet varsinaisia listoja kiinni paitaan, ompele aivan sinne alakulmien aukileikkauksien kärkiin asti. Ohjeessa puhuttiin puolen sentin aukileikkauksista, mutta itse tein hieman pidemmät. Käytin merkkauskynää leikattavan alueen piirtämiseen ja samalla piirsin leikatun aukon ympärille reunustuksen puolen sentin päähän. Sitten leikkasin aukileikkaukset piirrettyihin kulmiin asti, jolloin niistä tuli hieman puolta senttiä pidemmät.

Vinkki 3: Jos saumanvarojen tikkaus pääntiehen arveluttaa, tee pääntiekanttaus kaksinkertaisena ja ompele saumanvarat käsin kiinni sisempään resorikappaleeseen. Valitsin tämän tavan ensisijaisesti siksi, että käytettävissä ei ollut resorinväristä lankaa. Ompelukoneeni myös yskähtelee helposti paksumpien kohtien kanssa ja saattaa sylkäistä sellaiset lankasotkut, että halusin välttää ne. Käsinompeluun ei oikeasti mennyt kauan.


Vinkki 4: Jos teet kaksinkertaisen resorikanttauksen ja haluat käyttää sen tikkaamiseen kaksoisneulaa, tee se ennen kuin ompelet nappilistat paikalleen.

Vinkki 5: Älä käytä paksuinta mahdollista tukikangasta varsinkaan jos paita ja nappilistat ovat trikoota. Tein tämän virheen ensimmäisen paidan kanssa ja nappilista saumanvaroinen tönköttää rumasti paidasta.

Vinkki 6: Go for it. Tämän paidan nappilista on kolmas ikinä ompelemani. Ei se oikeasti ole vaikeaa, pelottavaa ehkä, muttei vaikeaa :)


Paidan kaavana on Noshin paitakaava Suuri Käsityö -lehdestä 5-6/2015. Piirsin koon 92, joka näytti valtavalta, joten lyhensin hieman helmaa. Mietin ommellessa, näyttävätkö hihansuut hassuilta kun kaksoisneulatikkaus on tehty ennen hihasaumojen ompelua, mutta ei ollenkaan. Tikkasin saumanvarat parilla pistolla kiinni hihojen sisäpuolelle, joten ne eivät pistä ollenkaan silmään.


Kangas on löytö Murun Ystävämyynnistä heinäkuun lopulta. Aika poikkeuksellinen värimaailma minulle, mutta tykkään kyllä! Sekä paidasta että nappilistasta.

Tiina

6 kommenttia:

  1. Tosi siisti tulikin! Itsekin tykkään tuosta ohjeesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! On kyllä niin hyvä ohje, että pitää jakaa jos onkin jäänyt joltain huomaamatta :)

      Poista
  2. Hyvin onnistuit nappilistan teossa. Minun pitäisi kyllä enemmän vain tehdä niitä, niin homma ei tuntuisi niin vaikealta:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tein sen verran pieteetillä, että oli kyllä aika hidasta hommaa. Aika paljon pitää vielä treenata jos meinaan surautella näitä "tosta noin vaan" :)

      Poista
  3. Vau miten siisti nappilista! Ei voi kun ihailla (:

    Ja hymyilyttää tuo murun nallekangas (: Samasta kankaasta juuri leikkelin omille neitokaisille syksy-tunikat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos :) toivottavasti seuraavakin onnistuu, ettei into tehdä näitä lopahda heti alkuunsa! Ihanat nallet! Tykkään niin Murun kuoseista ja ylipäänsä puuvillaneuloksen ompelusta. Jään odottamaan blogipostausta tunikoista :)

      Poista