perjantai 30. tammikuuta 2015

Ompeluloman tuotoksia

Sain kahden päivän ompeluloman. Olin ottanut siihen varaslähtöä jo viikonloppuna ja yhteensä näiden vajaan parinkymmenen tunnin aikana ompelin 10 vaatetta. Ensimmäisenä esittelyssä kategorian "Sekalaiset" alle menevät ompelukset.

Ensimmäinen mekko meinasi jäädä torsoksi. 50 cm kangasta ei ihan riittänyt tähän Wood Mouse -mekkoon koossa 92 (Ottobre 6/2014). Mittailin ennen kappaleiden leikkaamista kankaan moneen otteeseen. Takakappaleelle ei riittänyt tarpeeksi kangasta leveyssuunnassa, joten siitä jätin rypytykset pois ja sain sitä kavennettua. Kun olin todennut, että saan kankaasta kaikki osat, rupesin leikkuuhommiin. Loppusuoralla tajusin, että eipä taida kuitenkaan kangas riittää. Viimeisestä soirosta olisi pitänyt saada etu- ja takakaarroke, mutta siitä riitti vain toiseen. Ompeluryhmäni kirppari pelasti ja eräs kanssaompelija lähetti minulle puuttuvan suirun, kiitos vielä hänelle!


Jostain syystä minulle tulee tästä mieleen yöpuku. Luulen, että tuo pieni etukaarroke on syyllinen siihen. Mekko on myös aika väljänoloinen. Ihan hyvä, että takaosa on kapeampi kuin itse kaavassa.


Edellisen peplumin jäljiltä uhkasin tehdä seuraavan pidemmällä helmalla. Hertan päällä se näytti kuitenkin hyvältä, joten pitäydyin kaavan mukaisessa mitassa. Tällä kertaa kanttasin sekä pääntien että hihansuut. Kaavana tässä siis Peplum pienennettynä kokoon 92 (Ottobre 1/2015).


Olen tykästynyt Autumn Forest -paitakaavaan. Kaikkiin kuoseihin sen etukappaleen kaksiosaisuus ei oikein sovi, joten olen piirtänyt sen pohjalta yksiosaisen etukappaleen. Alkuperäinen kaava löytyy Ottobren numerosta 4/2014. Kannattaa kokeilla.

Tämä paita on tehty koossa 92 ja aah, mikä kangas. Löysin tämän pienen palan Facebookin Kangashamstereista. Pala oli niin pieni, että ei ollut mitään mahdollisuutta yrittää kuvioiden kohdistamista. Niinpä yksi pieni karitsa pyllistää suoraan pääntiestä ja jatkuu mutanttina hihaan. No, kerrankos näin kun yritän aina olla niin tarkka näistä kuvioista :)


Harmillisen tärähtäneen kuvan tulin tästä ottaneeksi. Olen huomannut, että blogin päivitys on vähän epämieluisaa hommaa. Ainoana syynä valokuvaamisen tuska tässä pimeydessä. Onneksi ollaan matkalla kohti kesää.

Hyvää viikonloppua!
Tiina

2 kommenttia:

  1. Söpöjä! 😊 Itsekkin olen tykästynyt tuohon autum Forest kaavaan, helman mallia ja pituutta muokkaamalla saa aina ihan erin näköisen vaatteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Helpottaa kun on yksi hyvä paitakaava, josta voi sitten muokata erilaisia versioita. Oon niin laiska kokeilemaan uusia kaavoja :)

      Poista